Mediteren
Mediteren is een eenvoudige maar doeltreffende methode om lichaam en geest te ontspannen.
Bovendien wordt door mediteren de geest verlost van onnodige gedachten en wordt overbodige hersenactiviteit verminderd.

Bij meditatie gaat het om het focussen van onze aandacht. We kunnen de aandacht richten op o.a. de ademhaling, delen van het lichaam, een woord of zin, geluiden of zelfs gedachten.
Door je aandacht op één object te focussen, concentreren we onze geest.
Omdat het concentreren op één object relatief weinig energie kost, kunnen we ons lichaam en onze geest laten ontspannen.
Als je gedachten afdwalen tijdens het mediteren, breng je je aandacht weer terug naar het meditatieobject. De gedachten die boven komen tijdens de meditatie proberen we niet te onderdrukken, we nemen ze alleen waar.

Door te mediteren wordt je steeds bewuster en opmerkzamer. Je lichaam en geest ontspannen, en je wordt je bewuster van wat er in jou leeft. Je leert luisteren naar jezelf en wordt daardoor stressbestendiger. En doordat het denken ook rustiger wordt, kom je geleidelijk steeds meer in het NU, het huidige moment. Mediteren verbetert de algehele gezondheid op zowel fysiek als mentaal niveau.

In de meditatie basiscursus van 8 lessen kun je ervaren wat meditatie voor jou kan betekenen. Je maakt kennis met verschillende meditatietechnieken zoals ademhalingsmeditatie, vipassana (inzicht) en visualisaties, zodat je daarmee zelf aan de slag kunt.

Zie Agenda voor de cursusdata.